יום ראשון, 9 בספטמבר 2012

חברת החשמל חתמה על הסכם אסטרטגי עם חברת SAP


חברת החשמל חתמה על הסכם אסטרטגי עם חברת SAP
או בקצרה: האם ניתן בתחום ה- ITC לתכנן עשר שנים קדימה?

מאת: יוסי שנק


יוסי שנק (צילום: יוסי וייס)

חברת החשמל חתמה השבוע על הסכם אסטרטגי בן עשר שנים עם חברת SAP . ההסכם כולל פורטפוליו גדול של מערכות בתחומים שונים בעולם חברות החשמל (Utilities) וכמו כן בעולמות נוספים הנדרשים לכל ארגון גדול.

נכון הוא שההסכם כולל גמישות רבה המאפשרת התאמות ושיחלופים במהלך השנים הרבות, אולם יהיה אך טבעי שחלקכם ירימו גבה, ותשאלו – היום, כאשר כל כמה ימים יוצאות לשוק מערכות טכנולוגיות שונות, מתודולוגיות משתנות בוקר עד ערב, המהפכה הדיגיטאלית, שרק לא מזמן נולדה, מפנה את מקומה למהפכה הווירטואלית, דו שיח בין עצמים ועוד כהנה וכהנה?

הכול אמת. אבל בואו נציץ קצת פנימה: השינויים וההתפתחות התדירה הם במישור המִיקרו תהליכים. התכנון, שעליו מבוססים הסכמי התקשרות אסטרטגיים ארוכי טווח בתחום ה- ITC, מבוסס על המָאקרו-תהליכים- שגם הם משתנים. ועוד איך הם משתנים! אך הרבה יותר לאט מתהליכי המִיקרו.

ניתן דוגמה קטנה מעולם תעשיית החשמל: תהליך אספקת החשמל והמודל העסקי לסחר הקמעונאי בחשמל לא השתנה בעצם מימי מי שנחשב ל"ממציא מערכות אספקת חשמל" -  ניקולטה טסלה (1856 – 1943). מודל זה, ותהליך המקרו התומך בו, לא השתנה עד לשנים האחרונות - כלומר יותר ממאה שנה. אין ספק שבשנים אלה טכנולוגיית ה-ITC  השתנתה ממצב של חוסר קיום כלל להתפתחותה  המדהימה.

נכון שמִיקרו-תהליכים שונים בשרשרת היצור ואספקת חשמל השתנו ללא היכר,  אך תהליך המָאקרו לא השתנה מהותית. בשנים האחרונות חל שינוי, ותהליך המקרו בסביבה זו משתנה מהותית. מודל הייצור ואספקת החשמל, כמו גם מודל הסחר הקמעונאי והסיטונאי השתנו, ויותר מסביר להניח, שהתהליך החדש יהיה חלקנו לעוד שנים רבות.

תכנון נכון לטווח בינוני וארוך צריך להעמיד לרשות הארגון יכולות לפעול באופן יעיל, על בסיס תהליכי המָאקרו, תוך מינימום תיקונים דראסטיים בתהליכים, וכלים שהוא בחר. וחשוב מכל – היכולת להשיג את יעדיו של הארגון.

אז מה לכל זה ולהסכם האסטרטגי של חברת חשמל עם חברת SAP?

האם זה לא ברור? יכולת התכנון לטווח בינוני וארוך בתחום ה- ITC על בסיס תהליכי המאָקרו-ארגוניים, יחד עם פורטפוליו הפתרונות העצום של חברת SAP , מאפשרת לבנות מערך ITC יעיל, אינטגרטיבי, מתפתח, גמיש, , הניזון מ-Best Practices  בתחומו בעולם, אך מאידך - גם משפיע עליהם.

ההסכם מאפשר קיצור מהותי של Time to Market של מוצרי ה- ITC , הן ללקוחות חברת החשמל והן ללקוחות הארגון, הוא מאפשר הליך מבוקר ונכון יותר של התאמה ושינויים בתהליכי המִיקרו בארגון, תוך ניצול השינויים וההתפתחות של טכנולוגית ה- ITC המבעבעת והפורחת.

בקיצור, שנה טובה.



יוסי שנק משמש מנהל אגף מערכות מידע ותקשוב בחברת החשמל.

אין תגובות: