יום שלישי, 11 בדצמבר 2012

הערכת חשבון החשמל אינה גורמת לתשלומים גבוהים יותר. עובדה

 הערכת חשבון החשמל הינה תשלום ממוצע על פי החודשים שקדמו לו. זאת בגלל שהמונה לא נקרא בפועל באותה תקופה. עם קריאתו המדויקת של  מונה ועדכון מחשבי החברה במידע, יעודכן החשבון ואז אתם עשויים גם לקבל החזר כספי




  
בכל דירה או בית בישראל מותקן מונה חשמל. המונה מודד כמה חשמל צרכו דיירי אותה דירה בלבד. זאת על פי שעון שמודד שימושים בקילו וואטים לכל שעה.

בכל כחודשיים עובר אדם המועסק כקורא מונים מטעם חברת החשמל ומעתיק את המספר הכתוב במונה למחשב המחובר למחשבי החברה. בחברה נמדד הפער בין קריאה זו לקריאה הקודמת שהעביר אותו קורא מונים – הפער בין שתי הקריאות זו למעשה הצריכה של אותם דיירים לחודשיים אלו.
מספר זה מוכפל בתעריף שקובעת הרשות לעניינים ציבוריים חשמל המפקחת על חברת החשמל,  וזהו למעשה החשבון שמתקבל בביתכם.

עד כאן  - פשוט וברור.

אבל לעיתים קיימת בעיה אמיתית לקרוא את המונה שבביתכם. הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות וכוללות מוני חשמל הנמצאים בתוך הדירה הנעולה, מונים המוגנים בארונות חשמל נעולים, מונים המצויים בבתים בהם יש מערכת הגנה או כלב ששומר ועוד ועוד.

במקרים אלו אנחנו נוהגים לעשות הערכת חשבון.

מהי הערכת חשבון?
ההערכה מתבססת על חשבונות קודמים. לוקחים את החשבונות שנערכו בתקופה הקודמת ומחשבי החברה עורכים חישוב מוערך של השימוש – כפי שהתקבל בחודשים הקודמים ועל פי ממוצע של חודשים דומים בשנה קודמת.
כך למעשה מתבצעת הערכת חשבון החשמל שנכון, היא אינה מדויקת, אבל ברוב רובם של המקרים היא מאוד קרובה למציאות.

על החשבונות שמגיעים ללקוחות כתוב בצורה ברורה כי החשבון בוצע באמצעות הערכה.

באם הלקוח מעוניין בתשלום מדויק, הוא יכול לצלם את קריאת המונה (רוב הטלפונים הסלולריים הקיימים בשוק כיום מציעים אפשרות של צילום בקלות) ולשלוח אלינו באמצעות אתר החברה. או לחליפין לפנות למרכז השירות 103 בטלפון (103) או להגיע למרכז השירות 103 הקרוב למקום מגוריכם.

בחברה ישתמשו במידע הזה ומיד יוציאו ללקוח חשבון חדש, שישלח לביתו.

ומה קורה עם אותם לקוחות שלא ביצעו קריאת מונה וצילומו? הם ייפגעו?
ממש לא.
בכל מקרה, אחת לכמה חודשים מגיע קורא מונים לכל בית בישראל. גם לאלו שהכניסה אליהם בלתי אפשרית, גם לאלו שיש קשיים בהגעה לארון החשמל. זאת, לרוב, בתאום מראש עם בעלי הדירה.

במהלך הפעמים הבודדות בשנה בהן מגיע קורא המונים, הוא יעתיק את מספר המנייה ויעביר את המידע למחשבי החברה.

בחברה יתבצע תיקון למידע הקיים. על פי נתוני החברה, ברוב המקרים ההערכה מאוד דומה לשימוש בפועל.

לעיתים נדירות קיימים חריגים, אצלם הנתונים בפועל נמוכים מהנתונים המוערכים – ואז יקבל הלקוח החזר על התשלומים ששילם עבור ההערכות. במקרה שהנתונים המוזנים נמוכים מאלו המוערכים – הרי הלקוח יקבל חשבון חשמל הכולל את ההפרש.

לעיתים כך, ולעיתים כך.

בכל מקרה – איש לא משלם מעבר לצריכה שלו ותמיד, בסופו של דבר, קריאת המונה מתבצעת  במדוייק וההערכה מתאזנת – לכאן או לכאן.

בכל מקרה – הערכה אינה גורמת לתשלום גבוה יותר של חשבונות החשמל. בסיכומה של שנה – כל צרכן משלם בדיוק על פי הצריכה שלו. אגורה לא יותר.

להלן שאלות ותשובות בנושא (מתוך אתר חברת החשמל):


למה לעיתים מוגש חשבון החשמל על פי הערכת צריכה?
ככלל, חשבונות החשמל מוגשים לצרכנים על פי קריאת המונה בפועל בתקופת החשבון הרלבנטית.
לעיתים, מסיבות שאינן בשליטת החברה (כמו לדוגמא: כלב, שער סגור, מפתח לא מתאים וכו') לא מתאפשרת לקורא המונים שלנו, שהגיע למקום הצרכנות, גישה למונה לצורך קריאתו. ללקוח לו נערכת הערכה, נרשמת בחשבון החשמל, בעמודת סוג הקריאה המילה "הערכה".

מה זה דילוג יזום?
ככלל חשבונות החשמל מוגשים לצרכנים על פי קריאת המונה בפועל, בתקופת החשבון הרלבנטית.
לעיתים עקב מחסור זמני של כוח אדם לביצוע קריאות מונים, אין בידי החברה אפשרות לבצע קריאה באזור מסוים או בחלקו, ואזי מבצעת החברה "דילוג ייזום" והחשבון מוגש על-פי הערכת הצריכה.
לצרכן לו נערך דילוג יזום, נרשמת בחשבון החשמל בעמודת סוג הקריאה המילה "דילוג", והוא מזוכה עבור אי קריאה תקופתית של המונה.


איך נקבעת הערכת צריכה?
קביעת כמות החשמל שנצרכת בדרך של הערכה, מתבצעת על יסוד כמות החשמל שנצרכה במקום הצרכנות בין שתי קריאות למעשה בתקופה אחרת, שיכולה להיות לרוב אחת מהאפשרויות הבאות:
  • תקופה מקבילה בשנה קודמת (אשתקד).
  • תקופת חשבון קודמת.
  • שתי קריאות למעשה בתקופה כלשהי, הקרובה ביותר למועד עריכת החשבון.
כאשר מתבססת ההערכה על התקופה המקבילה אשתקד או על תקופות חשבון קודמות, מותאמת ההערכה גם לשינויים שחלו בגובה הצריכה של כלל הצרכנים הנמצאים באזור הגיאוגרפי של חברת החשמל ממנו מקבל הצרכן את שירותיו.
בכל מצב של הערכת צריכה או דילוג יזום יכול הלקוח לקרוא את המונה בעצמו ולדווח על כך טלפונית לשירות 103 של החברה או לעשות זאת באמצעות אתר האינטרנט של החברה.


יש לי השגות על חשבון החשמל שקיבלתי, למי פונים?
  • בכל השגה, בעיה או סתם שאלה על חשבון החשמל, ניתן לפנות לשירות 103 בטלפון, בסלולרי, בפקס' או בדואר אלקטרוני.
לשאלות ותשובות נוספות, היכנסו לאתר חברת החשמל









אין תגובות: