יום חמישי, 27 בדצמבר 2012

71 שנה לפטירתו של פנחס רוטנברג




היום ימלאו 71 שנה לפטירתו של פנחס רוטנברג, מייסדה של חברת החשמל, מנהיג, יזם ואיש מעש, שראה בחזון חשמול ארץ ישראל מנוף להגשמת הציונות ולהקמת המדינה.
לפני 91 שנה קיבל רוטנברג מידי ממשלת בריטניה את הסכמי הזכיון לייצור חשמל ואספקתו בארץ ישראל, וניגש מיד להקים את חברת החשמל תוך שנתיים, כפי שהתחייב.

רבים לא הבינו באותם ימים את חזונו: "ישבנו בחדר האוכל ולא הבנו מה היהודי הזה רוצה מאתנו .. הוא דבר על בריכה, ועל טורבינה, ועל כוחות סוס ועל מי יודע מה..." כך שחו אנשי דגניה בינם לבין עצמם, לאחר שרוטנברג כינס אותם בהתלהבות כדי לשתפם בתכניותיו להקים תחנת-כוח הידרואלקטרית.

כך בתוך פחות מעשר שנים, הקים ה"זקן מנהריים" את תחנות-הכוח הדיזל-גנרטוריות הראשונות בתל-אביב, בחיפה, ובטבריה ואת תחנת-הכוח בנהריים, שעל אדמת ממלכת עבר הירדן, שהופעלה בכוחם של מי הירמוך והירדן.
בשנות ה-30 הצטרפו ל"חישמול" הארץ גם תחנות-הכוח הקיטוריות שהקים, לימים חיפה א' ורדינג א' ובמהרה, שגשג מפעל החשמל הארצישראלי וקידם נמרצות את פיתוחם של יישובים לצד תשתיות תעשייתיות ומסחריות של המדינה המתהווה, שקלטה אליה בעת ההיא עולים רבים.

רוטנברג לא זכה, בסופו של דבר, לראות את תקומת המדינה. הוא נפטר בי"ד בטבת תש"ב, ה- 3 בינואר 1942.
בצוואתו ביקש את הבאים אחריו לפעול להשגת אחדות בעם ולחינוכו של הנוער ברוח העקרונות בהם האמין: שורשיות, רצינות ונאמנות, אחדות ואחווה ורכישת בינה ודעת. רוטנברג ראה בנוער את תקוות עתידנו ואף יעד לטיפוחו את כל הונו.
עוד ביקש, להיקבר בין שורות העמלים הצנועים, כאחד האדם, ללא הספדים וזרים ומבלי שיקראו על שמו רחובות, כפרים או מושבות לאחר מותו...

כזה היה רוטנברג, איש שהוא מפעל חיים של מדינה שלמה.
(קרדיט- ארכיון חברת החשמל)

אין תגובות: