יום רביעי, 2 בינואר 2013

ריכוז תשובות לגולשי ynet בנושאי חברת החשמל

תשובות לגולשי ynet - ששאלו שאלותש אינן בתחום הצרכנות והחיסכון - אלא בנושאים כלליים של חברת החשמל דוברות חברת החשמל ריכזה עבורכם תשובות לשאלות נפוצות



היום התארחה הגברת סימינה ברטשניידר, מנהלת מחלקה, מומחית של החברה, מהמחלקה לייעול הצריכה באגף השיווק, בקהילת כסף וקריירה באתר Ynet , בנושאי צרכנות וחיסכון חשמל בחורף - "חכם בחורף".


במהלך הדיון בפורום עלו שאלות בנושאי חברת החשמל, שאינן בנושאי צרכנות, ושהגברת ברטשניידר לא הייתה אמורה לענות  עליהן במסגרת הפורום.


בפוסט זה נענה לחלק מהשאלות שעלו במסגרת הפורום - שעניינן חברת החשמל:


"אמיל והבלשים" שואל: איך זה שחברת החשמל חייבת עשרות מיליארדים?

מזה שנים שחברת החשמל לא רק מספקת חשמל, אלא במקביל גם נערכת להגדלת אספקת החשמל למשק בישראל. בשנות ה-90, הבינו בחברה, כי קיים צורך בהגדלה משמעותית של קיבולת החשמל, ולצורך כך יש להקים תחנות כוח נוספות.
מדינת ישראל - בעלי החברה, החליטו אז, כי אין להשקיע בהקמת תחנות כוח, מתוך מחשבה, שחברות פרטיות יתחילו לעשות כך.
אך חברות פרטיות לא נכנסו אז לשוק, וחברת החשמל, מתוך גילוי אחריות, לקחה הלוואות מגורמי חוץ, והקימה תחנות כוח, על פי תחזיות ביקוש לשנים שבאו אחריהן.
אף חברה בישראל אינה פועלת כך - לדוגמא: הרכבת אינה פותחת קווים חדשים עד לקבלת תקציבים, גם הנמלים לא יעשו כל שינוי - עד קבלת התקציבים הנאותים. חברת החשמל, מתוך ראייה עתידית וגילוי אחריות ציבורית החליטה, על חשבונה, לקחת הלוואות ולהקים את התחנות.

בשל כך - לא קיים כיום מחסור בחשמל גם כשיש עומס כבד על המערכת.
ההלוואות נשאו במהלך השנים ריביות עצומות שהביאו את החברה לחוב של עשרות מיליארדי שקלים.

בנוסף, במהלך השנה האחרונה, נאלצה החברה להתמודד עם מחסור בגז טבעי בשל פיצוצי צינור הגז ממצרים, ולרכוש דלקים מאוד יקרים - שגם לרכישתם לקחה החברה הלוואות נוספות בסך מליארדי שקלים.



איל שואל: בתחילת הקיץ הכריזה חברת החשמל על מבצע חסכון בחשמל. נרשמתי בשמחה למבצע, בטוח כי אחסוך כסף. 

להפתעתי, בתום הקיץ קיבלתי חשבון מנופח, על פיו צרכתי השנה הרבה יותר מאשר בשנה שעברה. 

איל שלום, 
בתחילת קיץ 2012 הכריזה הרשות לשירותים ציבוריים חשמל - המפקחת על חברת החשמל, על מבצע לחיסכון בחשמל במהלך הקיץ. על פי חוקי המבצע שקבעה הרשות, כל מי שיחסוך עד 30 אחוזים מחשבון החשמל לעומת החשבון המקביל אשתקד, יקבל החזר. זאת, לגבי החודשים יולי, אוגוסט וספטמבר 2012.
הרשות קבעה עוד, כי באם יגיעו החזרים ללקוחות, הם יקבלו אותם החל מחודש דצמבר 2012.המדידה היתה על פי צריכה בקילווטים לשעה ולא על פי התעריף. 
כל הלקוחות שחסכו חשמל, ויש רבים כאלה, קיבלו החזרים.
לצערנו, הקיץ האחרון היה קשה ולווה בחמסינים כבדים, שגרמו לשימוש קיצוני במזגנים וכך גם בחשמל. בעקבות כך, חלק מהצרכנים לא הצליחו לחסוך ואף צרכו יותר חשמל מאשר בקיץ אשתקד. בכך חברת החשמל אינה יכולה לשלוט.


"חומוס" שואל: מסופקני אם גם בקיץ הטמפרטורה במשרדי חברת החשמל ובחדר המצב מכוונת ל- 25 מעלות. 
חומוס יקר, בהחלט כן - בחברת החשמל מקפידים על קיום אותן הנחיות הניתנות גם לציבור. בקיץ הקפידו שהטמפרטורות במזגנים  לא יירד מ- 25 מעלות ובחורף לא יעלה על 20 מעלות צלסיוס.  הקפדה זו נעשית על פי הנחיית מנכ"ל החברה לעובדים.
בחלק מהמשרדים קיימת שליטה ממרכזית במערכת המיזוג על הטמפרטורה ושעות ההפעלה והנושא מטופל בקפידה.


גולש שואל: איפה ה-4 מיליארד שקל בהטבות לא חוקיות לעובדים
שלום רב,
חברת החשמל כפופה לכ-20 רגולטורים ומשרדי ממשלה. כל ההטבות לעובדים, ובכלל זה משכורותיהם, כספי ארגוני העובדים וכדומה מנוהלים תחת ביקורת קפדנית ותחת אישורים שניתנו לכל כסף.
חשוב לציין, שהעובדים מפרישים בכל חודש סכום לא מבוטל ממשכורתם לטובת ארגון העובדים וחלק גדול מההטבות ממומן מכסף זה ומכסף שצטבר מכספי עובדים במהלך השנים.


שי שואל: מה יותר חסכוני - חשמל חינם לעובדים או התייעלות על חשבון הציבור
נושא החשמל חינם הינה סוגייה רבת שנים וחשוב להבהיר אותה.
מקים חברת החשמל, פנחס רוטנברג, הנהיג את הטבת החשמל חינם לעובדי החברה. במהלך השנים שונתה הטבה זו והיא כיום מוגבלת לכ-600 ש"ח בכל חודש. מעבר לסכום זה משלם העובד מכיסו.
צריך להבין, שהחשמל חינם הינו הטבה שוות כסף שניתנה לעובדים במקום כסף למשכורת - בדיוק כמו שעובדי אל על מקבלים כרטיסים חינם, עובדי אקמדיה ובני משפחותיהם יכולים ללמוד חינם באוניברסיטאות ועוד.
נושא החשמל חינם הינו חלק מדיוני הרפורמה שבימים אלה מתגבשת - ומוסכם על  דעת ארגוני העובדים, הנהלת החברה ועובדיה כי יש לבטלה, תחת תנאים מסויימים.
כולם בחברה משוועים לרפורמה - ומחכים למשרד האוצר שיבצע אותה.






אין תגובות: