יום שלישי, 1 במאי 2012

חברת חשמל חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת לקסטרן הישראלית המפתחת טכנולוגיה חדשנית לטיפול בגזי שריפה של תחנות כח


                                                                                                             ‏01/05/2012
שיתוף הפעולה יאפשר לחברת חשמל להרחיב את פעילותה המוכוונת לשמירה על אויר נקי

חברת חשמל הודיעה, כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת לקסטרן הישראלית, המפתחת טכנולוגיית קלינטק ייחודית המאפשרת סילוק מלא של הרעלים המצויים בגזים הנפלטים מתחנות כח. במסגרת שיתוף הפעולה,  יוקם מתקן ניסויי לסילוק רעלים באתר "אורות רבין", שהינו אתר ייצור החשמל באמצעות  פחם הגדול במדינה.  המתקן אשר יטפל בתחילה בכמות מצומצמת של גזים,  נועד לצבירת מדידות סטטיסטיות. 

חברת לקסטרן פיתחה קטליסט כימי לספיגת המזהמים מגזי הפליטה שהייחודיות שבו הינה  האפשרות לסילוק בו זמני של מספר קבוצות רעלים ומזהמים ובכך מאפשרת סילוק אפקטיבי וכלכלי של הרעלים המצויים בדלקים פחמניים, ובמיוחד בפחם, בתהליך יחיד שמוריד את עלויות ההקמה ועלויות התפעול בעשרות אחוזים. החברה חתמה לאחרונה על עסקאות  שונות להתקנת הטכנולוגיה הייחודית בסין בהיקף של מילוני שקלים. טכנולוגיות קיימות לניקוי הפליטות הרעילות מתחנות כוח וממתקני תעשייה מספקות פתרונות נפרדים לכל מזהם ומזהם- תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן ואדי כספית. הפוטנציאל הגלום והנבחן בטכנולוגיה הוא ביטול הצורך במתקנים נפרדים - מגדל הספיגה שפיתחה לקסטרן מקנה טיפול ופתרון כולל לשלושת החומרים הרעילים במתקן אחד בלבד. מהנתונים עולה, כי - לצד חיסכון של 40%  בעלות ההקמה ו – 50% בעלות התפעול הפיתוח קיים ערך מוסף בדמות  הסבת התחמוצות לחומרי דשן שניתן למכור בשוק החופשי - ומעניק ללקוח פוטנציאל הכנסה נוסף.
חברת החשמל מעוניינת בלימוד מעמיק של הפיתוח של לקסטרן והערכת פוטנציאל תרומתו למאמצים לצמצום פליטות בארץ ובעולם.

יעקב חאין, סמנכ"ל פרויקטים הנדסיים בחברת החשמל ציין, כי  "חברת חשמל בחנה טכנולוגיות רבות לסילוק יעיל וחסכוני של המזהמים הניפלטים מבערת פחם. אנו נמצאים בשלב מואץ להתקין מתקנים כאלו על פי הנחיות של משרד להגנת הסביבה. חלק ממחויבות חח"י לאיכות האוויר הינה לתמוך ולבחון טכנולוגיות חדשות לשיפור אפקטיביות סילוק המזהמים הנפלטים משרפת הפחם. אנו מוצאים בטכנולוגיה המפותחת על-ידי חברת לקסטרן פוטנציאל מדעי ומסחרי ואנו שמחים להתגייס ולאפשר לחברה מדידות וניסויים בתנאי אמת בכדי לאשש את מידת ההיתכנות הטכנולוגית והכלכלית של הפיתוח. תמיכה זו הינה חלק ממחויבותה ופעילותה של חברת חשמל  ליצירת ידע, יכולות וטכנולוגיות שיאפשרו אויר נקי יותר באמצעות צמצום הזיהום הנגרם מפליטת גזים בתחנות כח ולתמיכה בטכנולוגיות ישראליות"


ד"ר יובל דיודור מנכ"ל לקסטרן:  " אנו רואים בשיתוף פעולה זה ציון דרך חשוב ביותר. ללקסטרן אומנם יש התקנות מסחריות, אך אין מיתקן מדידות וניסויים שיפעל במשך 24 שעות ביממה על בסיס גזי פליטה של פחם. הקמת מיתקן הניסויי ב"אורות רבין" יאפשר זמינות לניסויים שלא מתאפשרים באתרי הלקוחות שלנו ברחבי העולם. כמו כן, בהיות חברת החשמל הישראלית, גוף מקצועי ממדרגה ראשונה שמפעיל תחנות כח פחמיות מזה עשרות שנים, שת"פ בישראל עם הצוותים המקצועיים של חח"י יביא תועלת רבה לאלו העוסקים בהנדסה, במדע וביישום של אבטחת איכות האוויר. אני רק יכול להודות לחברת החשמל, ולחטיבת ההנדסה בפרט, שללא תועלת מיידית ישירה התגייסו להעצים את האפשרויות הגלומות בטכנולוגית לקסטרן לאבטחת אוויר נקי וזמין.


אין תגובות: