יום חמישי, 23 באוגוסט 2012

היום לפני: אוגוסט 1927 הוקמה תחנת הכוח נהריים


נהריים - תחנת-הכוח ההידרו-אלקטרית, במפגש הנהרות ירדן וירמוך, הייתה נקודת-ציון על מפת ארץ-ישראל. העבודות להקמתה החלו בחודש אוגוסט -1927, על-ידי פנחס רוטנברג, מייסד חברת החשמל והיא היוותה את אחד המפעלים החלוציים הרבים של חברת החשמל וללא ספק הידוע שבהם.

נהריים - שם שהעביר התרגשות ורטט ביישוב היהודי בארץ-ישראל מעת שהחלה לייצר חשמל ב-1932 ובמשך כ-16 שנים (1932 - 1948).
נהריים - שם שאמר המון: חלוציות, הקרבה, תרומה לבניין הארץ, התגברות על איתני הטבע, ייצור חשמל באמצעות כוח המים בשביל כל תושבי הארץ.

נהריים הייתה מושג ויותר מכך. נהריים הייתה מותג. היהלום שבכתר חברת החשמל. מכל קצות הארץ, ואף מהעולם הגדול, באו לראות את הפלא: איתני הטבע בשירות המפעל הציוני, והכל בניצוחו של "מר חשמל", "הזקן מנהריים", הלוא הוא פנחס רוטנברג, האיש שהיה לאגדה עוד בחייו.
סיפורה של נהריים הגיע לקיצו ב-1948, עת נפלה התחנה בידיו של הלגיון, עם ראשיתה של מלחמת העצמאות. שנים רבות לאחר מכן לא ניתן היה להגיע לשרידיה. עובדי המפעל, בני משפחותיהם וילדי נהריים - יכלו רק להתגעגע למחוזות ילדותם, מהם נקרעו באחת באישון לילה. הגעגועים העזים, הכמיהה והחלום בסתר - החזירו אותם בסופו של דבר לביקור יוצא דופן, שודאי לא יישכח עוד שנים.

מינשר של פ. רוטנברג לעובדיו לקראת העלייה על הקרקע בנהריים: 

 "עבודות הירדן התחילו.
מפעל זה הוא האמצעי היותר חשוב לתחיית עמנו וארצנו.
שוו זאת לנגדכם תמיד.
זכרו כי אדמה זו שאנו דורכים עליה ומים קדמונים אלה שאת שלוותם אנו מדריכים, היו מאלפי שנים ועודם כיום, קדומים בעיני האנושות בכלל ובעיני היהודים בייחוד.
אל מקומות אלה, העזובים מאלוהים והשוממים מאדם, אתם עומדים להביא חיים ותרבות. צריך שכל אחד ואחד בכם יהיה ראוי לזכות ולכבוד הגדולים להשתתף בעבודה זו. דרושים לא רק שריריו, כי אם נפשו ומאודו של כל אחד מכם.
אני בטוח שתקדישו לעבודה את המיטב שבכם."
עלו !


וכמה תמונות של אתר תחנת הכוח נהריים מאותה תקופה: באדיבות ארכיון חברת החשמל לישראל










אין תגובות: