יום חמישי, 23 באוגוסט 2012

היום לפני: אוגוסט 1938 הוקמה תחנת הכוח רדינג א' בתל אביב


בחודש אוגוסט 1938, בעיצומן של מאורעות תרצ"ו – תרצ"ט החלה לפעול בסמוך לשפך הירקון תחנת הכוח הקיטורית 'רדינג א'. התחנה נשאה את שמו של הלורד רופוס אייזיק רדינג, משפטן ומדינאי בריטי ויושב ראש חברת החשמל לארץ ישראל בשנים 1926 – 1935. בתחנה זו פעלו שני טורבו-גנראטורים בהספק של 12 מגוואט כל אחד ובשנת 1948 נוספה בה יחידת ייצור בכושר ייצור זהה בן 12 מגוואט.
כהרגלו בתכנון מבני חברת החשמל באותן שנים ומתוך מודעותו הרבה לאסתטיקה אדריכלית, הקדיש מנהל החברה פנחס רוטנברג מאמצים ותשומת לב מרובה בתהליך הקמת מבנה 'רדינג א'. המבנה, על אולם הכניסה וגרם המדרגות הרחב שבו, המוביל לאולם הייצור המרשים של התחנה, הפך ברבות הימים לאחד מנכסיה של האדריכלות המודרנית בארץ ישראל והוא נחשב לאחד המבנים היפים של תקופתו.
תחנת הכוח רדינג א' פסקה לפעול בשנת 1970. ברבות הימים, שיקמה חברת החשמל את המבנה המיוחד והותירה בו את החלל המרכזי, המרשים ביופיו, ובו הרצפה המקורית, הטורבינות והדוודים. לאחר השיקום הועידה החברה את המקום לטובת הקהילה. מאז שנת 1998 התקיימו בו תערוכות ושאר פעילויות תרבות ואמנות אשר איפשרו לציבור להתרשם מאיכויות התכנון והבנייה שאפיינו את חזונו של רוטנברג ואת חברת החשמל, מראשית דרכה.


הצילומים ההסטוריים של אתר רדינג א: באדיבות ארכיון חברת החשמל






אין תגובות: