יום חמישי, 28 בינואר 2016

למה דווקא בקור יש הפסקת חשמל? (רמז: זה קשור לגידול באוכלוסייה...)

 בשבוע האחרון פקד קור עז את האזור – בחלק הראשון של השבוע הוא לווה ברוחות, גשמים ואפילו בשלגים. אבל בשלושת הימים האחרונים חווים תושבי מדינת ישראל קור עז של בין 1-5 מעלות בממוצע בעיקר בערב, בלילה והשכם בבוקר.

ודווקא בשעות השיא של הקור – הפסקת חשמל.

מרגיז.

אבל חשוב להבין מה קורה כאן.


צילומים: יוסי וייס

הבעיה בייצור? לא!


מאז החלה אספקת הגז השוטפת מאסדת הגז "תמר" משדרת חברת החשמל מסר אחד ברור: לחברת החשמל יש מספיק חשמל ולא צריך לחסוך. יותר מזה – בחברת החשמל מתגאים בשיאי צריכה של חשמל, שמיום ליום הולכים וגדלים – תוך שבירת השיא של יום קודם (צריכת שיא של 12,610 מגה וואט בשיא חורף של כל הזמנים).
כלומר אין בעיית ייצור – כלל התחנות של חברת החשמל בתמיכתן של מספר תחנות פרטיות מייצרים חשמל בכמות מספקת העונה על צריכת הלקוחות.

אז מה כן?


בשבוע האחרון נתקלנו בחברת החשמל בתקלות נקודתיות – בשכונות ובערים מסוימות. במסגרת תקלות אלו לא נפלו קווי מתח גבוה אזוריים אלא בעיקר נשרפו נתיכים רבים (ביתיים ואזוריים) בשכונות ואזורים מאוד מסוימים.
התקלות תוקנו מהר, אך במהירות קיבלנו התראות באמצעות המערכות האלקטרוניות שלנו כי התקלה חוזרת. שוב תוקנו התקלות – ושוב – נתיכים נשרפים באותם אזורים ושוב אותם לקוחות מנותקים מחשמל. שוב מתקנים ושוב נשרפים. וחוזר חלילה.
לכולם היה ברור כי מדובר בצריכה מוגברת של חשמל בשל הקור העז. אבל מדוע אחרי תיקון התקלה חוזרת שוב ושוב?
בדקנו את הנושא לעומק.

יבנה כמשל


התקלה שחזרה על עצמה בצורה מובהקת הייתה בעיר יבנה. עובדי מחוז הדרום של חברת החשמל עסקו שם לילות שלמים בהפרעות חוזרות ונישנות באותן שכונות.
מבירור הנושא, עלה, שבעצם הצריכה המוגברת יצרה עומס על אותם נתיכים שגרם לשריפתם שוב ושוב. ולמה צריכה מוגברת? פשוט כי כמות הלקוחות שצורכים חשמל על אותם נתיכים גדלה אמוד בזמן קצר בצורה מהותית בשנים האחרונות, וזאת מבלי שחברת החשמל נדרשה לשדרוג התשתיות באזור.
כך למשל ביבנה גדלה האוכלוסייה בשלוש השנים האחרונות בכ-32% (בשליש) מ- 34,174 נפש (2012) ל-כ-45,000 נפש (2015) (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה).

למעשה במהלך השבוע האחרון, בשל הקור העז והגידול באוכלוסיה נוצר עומס רב על המערכת, שאינה מסוגת לשאת אותו, והתוצאה: נתיכים שנשרפים שוב ושוב.

המסקנה: באזורים בהם האוכלוסייה גדלה בצורה מובהקת ומשמעותית, בפרק זמן קצר, מבלי שטרם נעשתה עבודת תשתית בחשמל כנדרש – חזרו ההפסקות על עצמן.


על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 


ומה עושה חברת החשמל בנדון?

חברת החשמל תגברה צוותי עובדים באזורים הרגישים לתקלות וערוכה לטפל בכל אירוע במהירות.
במקביל, הנהלת החברה תערוך כבר בשבוע הקרוב סיורים בשכונות בהן חזרו התקלות על עצמן ותדאג לשדרוג התשתיות בהתאמה לגודל האוכלוסייה.










אין תגובות: