יום רביעי, 6 בינואר 2016

אור ושטקר פרשו כנפיים אל מחרבי הטבע


בשבוע שעבר, שני הנשרים, "אור" ו"שטקר", יחד עם עוד שלושה נשרים, פרשו כנפיים ויצאו לחופשי במרחבי הטבע, באזור שדה בוקר שבנגב




נשרים יוצאים לחופשי. צילומים: איריס בן-שחל
חמשת הנשרים הגיעו בחודש יולי האחרון מקטלוניה שבספרד, היו בהסגר בגן החיות התנכ"י בירושלים ומשם הועברו לכלובי איקלום בשדה בוקר.  כל הנשרים ממושדרים וניתן לעקוב אחר נתוני תנועתם.  הנשרים הגיעו ארצה על מנת להעשיר ולהרבות את אוכלוסיית הנשרים בישראל, שמונה כיום כ- 150 פרטים בלבד, להגן עליהם ולמנוע הכחדתם
המבצע הינו פרי שתוף פעולה בפרויקט "פורשים כנף" של חברת החשמל, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, במטרה להגן על אוכלוסיית הנשרים בישראל.  הפרויקט מציין את השנה ה- 20 מאז היווסדו, במהלך השנים הוא התרחב ותחת כנפיו הוכנסו גם עופות דורסים נוספים, חלקם נדירים ביותר, המצויים בסכנת הכחדה.

בתמונהארז שלייפר, מנהל אזור פתח תקווה, ואנשי רשות הטבע והגנים מפעילים את המשדרים הצמודים לנשרים
בצד ההגנה על העופות הדורסים, תכליתו של הפרויקט למזער את הנזקים שנגרמים לחברת החשמל ולמשק הלאומי עקב התחשמלות עופות גדולים על תיילי חשמל.  חברת החשמל עוסקת כבר שנים במיגון קווי החשמל מפני התחשמלות נשרים ועופות דורסים, בעיקר בצפון הארץ ובדרומה, פעילות המתואמת עם הגופים הסביבתיים.  החברה פועלת גם למציאת פתרונות להתנגשות עופות בקווי החשמל, בעיקר בקרבה לבריכות דגים וכד'.
בד בבד עם טיפול במגוון סוגיות המיגון, תרם הפרויקט להעמקת המחקר בנושאים הקשורים לשימור אוכלוסיית העופות הדורסים בישראל. במסגרתו, הורחבו איסוף המידע ופיתוח שיטות למיגון קווי החשמל על-ידי חברת החשמל.
הפעילות מופנית לפעולות לשמירה על הדורסים בממשק עם הטבע, ליצירת נקודות האכלה, לפעולות הסברה בקרב תלמידי ישראל והציבור הרחב ולמיגון קווי חשמל מפני התחשמלות בנקודות המועדות לכך.
בתמונה: הנשר פורס כנפיים ברגעים הראשונים של החופש
מאז תחילת פרויקט "פורשים כנף", נמשכת המגמה של ירידה במספר העופות שמתחשמלים, במיוחד בשטח הפתוח ובאזורים בהם בוצע המיגון.
חטיבת לקוחות, בראשותו של יצחק בלמס, מובילה את הפרויקט, אותו מנהל ארז שלייפר, מנהל אזור פתח-תקוה.


בתמונה: ארז שלייפר, מנהל אזור פתח תקווה, ואנשי רשות הטבע והגנים מפעילים את המשדרים הצמודים לנשרים


אין תגובות: