יום ראשון, 26 ביוני 2016

תהליך של הפריה הדדית המניב פירות של חברות שותפות ודאגה


כמנהלת, ורדה ששון, מודה שתהליך הקליטה וההשתלבות של עובדים בעלי מוגבלויות אינו תמיד קל וחלק. לא פעם נדרשים מלווים מומחים לתהליך. אבל בסופו של תהליך "היא מהווה חלק מארגן ופעיל התורם את חלקו להצלחות". בעקבות העובדת הראשונה כבר גויסו עוד ועוד עובדים דומים, שקוצרים מחמאות רבות. פוסט זה מפורסם במסגרת שבוע האחריות החברתית בישראל לקראת פרסום דירוג "מעלה", להערכה והטמעה של מחויבות חברתית בארגונים

ורדה ששון*



חברה אשר חורטת על דגלה את הזכות המוסרית לפעול למען הזולת במגוון רבדים, יוצרת סביבה טבעית לתעסוקה עבור עובדים ממגזרים שונים, בהם  עובדים עם מוגבלות.

מחלקת משאבי אנוש בניהולי שמחה לקחת חלק במפעל חשוב זה ולאחר תהליך מיון קצר, מלווה בחששות רבים (ומובנים) נקלטה עובדת ראשונה במחלקה: עובדת זו בעלת לקות למידה, השתלבה חברתית במהירות וגרמה למנהלים רבים במגזר, לבקש קליטת עובדים מקבילים לה במחלקותיהם - מהלך שנענה במהירות בשיתוף מחלקת הרווחה, וחטיבת משאבי אנוש וארגון.

כיום מהווה העובדת חלק אינטגרלי במחלקה ויש לה מטלות קבועות משלה, שאינן דורשות פיקוח מיוחד, או ליווי צמוד. מצב זה הינו פרי השקעה של כל עובדי המחלקה, אשר אימצו אותה אל ליבם. חשוב לומר, כי תהליך הקליטה וההשתלבות במחלקה לא היה קל, למרות הליווי הצמוד, היעיל ואוהב של ארגון ניצ"ן אונים אשר ליווה, הן את העובדת והן את עובדי המחלקה וסייע רבות בהכוונת כל הצדדים הנוגעים בדבר. החיצוניות המטעה של הנערה עורר טעויות בתפיסת בגרותה, עובדה שגררה סיטואציות התנהגותיות מורכבות שדרשו תשומת לב ומשאבים מרובים.

לעיתים, נדמה היה, כי מצבים מסוימים הינם פרי התנהגות מכוונת – אך בעזרת הנחיית המלווה המקצועית מטעם ניצ"ן אונים שהכיר והבין את קשייה של העובדת, ולווי הסברים וייעוץ שלה לעובדי המחלקה, סייעו בהבנה הדדית של שני הצדדים. במהלך ההכשרה נדרשה הכוונה והדגמה של נורמות התנהגות הנהוגות ומקבלות בחברה, שכללו בין היתר סגנון לבוש בעבודה והתנהגות כללית.

כיום, שש וחצי שנים אחרי קליטתה, העובדת מהווה חלק מהותי במחלקה ושותפה לכל פרויקט ואפילו ימי גיבוש מחלקתיים, שבהתחלה הסתייגה מהשתתפות בהם. היא מהווה חלק מארגן ופעיל התורם את חלקו להצלחות. כנערות רבות בגילה,  היא מחוברת לעולם האופנה, ותורמת מעצותיה לפורטל הנשים – עוד עובדה המאשרת ומתקפת את התערותה והשתלבותה המלאים.

הצלחת השתלבותה של העובדת  במחלקה הניב קליטה "טבעית" של עובדת נוספת בעלת מגבלה פיזית.  מיומה הראשון במחלקה השתלבה עובדת זו במחלקה והיוותה חלק מכולנו. כבר כעת, פחות משנה מתחילת עבודתה היא קוצרת מחמאות רבות, שולטת היטב בעבודתה ומספקת הישגים למחלקה. שני עובדים נוספים נקלטו ליחידות שונות. הם עושים חיל בעבודתם, מומלצים לקידומים בהגדרותיהם ומשתלבים הן מקצועית והן חברתית.  

תהליך הקליטה של עובד עם מוגבלות, הינו למעשה תהליך קליטה משולב של כלל הגורמים השותפים לתהליך – זהו תהליך של הפריה הדדית המניב פירות של חברות, שותפות ודאגה.


* ורדה ששון מנהלת מחלקת משאבי אנוש באגף הייצור דרום, חברת החשמל

אין תגובות: